. hälsosamma tips .

Det är faktiskt inte så svårt att vara nyttig om man är tillräckligt motiverad (annars behöver man typ inte ens försöka, det får en bara deprimerad när man misslyckas), speciellt inte om man vill gå ner i vikt. Jag har svårt att vara jämnt nyttig för jag brukar alltid "overdo it" med att vara för nyttig / för onyttig. Dvs när jag är nyttig så är jag för intensiv och går ner i vikt alldeles för fort för att jag satsar för mycket på att inte äta något onyttigt. :P Eller så sitter jag och äter choklad till frukost, naturgodis till lunch och b&j till middag. Men jag försöker hålla det jämnt nu så jag undviker att varken gå upp eller ner i vikt. :) Jag tänkte bara berätta hur jag gör för att hålla mig nyttig men alla måste ju hitta sin egen grej.



* Drick citronvatten minst en gång om dagen!
Jag brukar dricka det till middagen, dels för att jag tycker att vanligt vatten är apäckligt. Men även för att det fungerar jättebra om man vill känna sig mättare och är även väldigt uppfriskande. Undvik dock att dricka alldeles för mycket och att göra det mellan måltiderna, då kan det fräta på tänderna.

* Ät inte mer än en portion per måltid.
Äter du mer än en portion så ökar risken för att du blir hungrig senare och även sötsuget. I alla fall för mig, blir alltid riktigt riktigt sugen på något sött efter jag ätit en riktigt stor middag.

* Ät mindre men ofta!
Det är det här som fungerar bäst, utan tvekan. Att minska måltidernas storlek (jag brukar äta på en liten tallrik eller små skålar) och istället äta ungefär 6-7 gånger om dagen gör att din mage jobbar hela tiden, din fettförbränning ökar automatiskt och du behöver hellre aldrig känna dig hungrig trots att du äter mindre. :) Det värsta du kan göra är att gå en hel dag utan att äta och sen vräka i dig något på kvällen! Folk brukar oftast känna att dom är duktiga som skippar måltider (något jag alltid gjort) men det är oftast där man failar, då förstörs fettförbränningen och magen börjar lagra allt man får i sig som "extra fett".

* Unna dig något 1 gång om dagen!
Jag är en godisgris så jag skulle aldrig klara av att sitta och tugga på morötter dag ut och dag in. Så jag brukar äta en pralin/kaka om dagen. Men bara en! Alltså inte smälla i sig en hel B&J glass på 10 min. :P Haha den kakan blir typ som heaven för mig, verkligen godare än om man ätit en hel påse med godis/kakor.

* Träna regelbundet!
Ja precis som det står. Om du inte tränar regelbundet kommer du aldrig orka vara nyttig eller anstränga dig överhuvudtaget. Jag brukar träna ca 5 gånger i veckan men det behövs bara 2 pass i veckan för att hålla sig nyttig och vikten nere! :)

* Goda mellanmål!
Jag är inte så förtjust i frukt, så jag äter oftast keso, riskakor eller proteinshakes.

* Skippa kaninmat!
Skulle aldrig klara av ett ha en hysterisk diet då man BARA äter nyttiga sallader osv hela tiden. Palla liksom. Nä man ska äta vanlig mat, det man brukar äta till middag osv, bara kanske minska kolhydratintaget (less pasta) och äta mer kött istället och kanske ta lite mer grönsaker än vanligt. Pasta behöver de flesta människor inte äta så mycket av, om man inte ska köra ett maraton dagen efter eller nåt. :P Förut åt jag i princip BARA pasta, så var man ju även konstant uppsvälld och trött hela tiden.

* Låt inte dåligt självförtroende dra ner dig och göra dig omotiverad!
Jag har en tendens att alltid se det som hopplöst, t.ex hatade jag min kropp förut och kunde sitta i timmar och bara tänka hur ful och tjock jag var. Har aldrig varit direkt överviktig, men har tidigare aldrig ens varit i närheten av "i form" så det har alltid fått mig att känna mig tjockare än andra. När jag istället hade kunnat träna och sluppit all den där ångesten. Folk tycker det är så jobbigt att träna; men tänk istället hur mycket tid du lägger ner på att må dåligt över din kropp! Rätt mycket eller hur? Kanske lite mer än 2 timmar som är all träning som behövs i veckan för att du ska bli vältränad. Det är alltid värt det att vara nyttig och träna, då slipper man den konstanta ångesten över att man inte är nöjd och kan slappna av och ha kul istället!

* Undvik alkohol!
Alkohol har inte bara galet hög kalorihalt, det förstör även träningen! Om du dricker alkohol en lördag så förstör det träningen i en vecka framöver! Så lång tid tar det för kroppen att förbränna all alkohol. Om du nu skulle träna när du druckit dagen innan så förstörs (bryts ner) dina muskler och träningen blir meningslös. Det är i såna fall alltså bättre att skippa träningen och träna när alkoholen brutits ner i kroppen.

Ja här var lite tips från mig då. Det här fungerar självklart inte för alla, men det här är det som har fått mig att orka fortsätta vara nyttig och träna regelbundet. Proteinshakes och fettförbrännande tabletter har även hjälpt mycket och gett en extra energi när man inte orkat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0